Czyj taniec? Koncert Malwiny Paszek w Gołuchowie (27.07 piątek)
2018-07-25 00:00

Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury zaprasza na niezwykły koncert muzyki ludowej, który wybrzmi w ramach warsztatów CZYJ TANIEC?, będących częścią projektu Off Opera ANSAMBL | WIELOGŁOS | WSPÓLNOTA | WIELKOPOLSKA.

27.07. godz. 18.00

Gołuchowski Ośrodek Turystyki i Sportu, ul. Leśna 1, Gołuchów,

wstęp wolny.



Podczas koncertu zabrzmi lira korbowa w repertuarze tradycyjnym. Pojawią się pieśni z różnych regionów Polski oraz z Białorusi i Ukrainy. Ważnym tematem będą pieśni wielkopolskie. Lirniczka, Malwina Paszek zagra pieśni z bliskich jej regionów: Biskupizny − pogranicza z Kujawami czyli z Pałuk. Utwory zostały zgromadzone przez Malwinę podczas poszukiwań i badań materiałów m.in. w Muzeum Regionalnym w Wągrowcu. Lira korbowa to najważniejszy dla Malwiny instrument, który od wieków związanym był ze śpiewem. Pieśni zabrzmią w nowoczesnych aranżacjach, a lira nie będzie pełnić tylko funkcji akompaniującej. Lirniczka wykorzysta nowe techniki gry i sposoby artykulacji.


Malwina Paszek - muzyk, multuinstrumentalistka (lira korbowa, akordeon, karimba, cytra – w tym autoharp i fortepian), śpiewaczka, zajmująca
się muzyką tradycyjną od wielu lat. Muzyk i manager zespołu Vidlunnia (2010-2013) wykonującego pieśni tradycyjne z Ukrainy, Białorusi i wschodniej Polski. Od 2012 roku prowadzi warsztaty śpiewokrzyku. Chętnie sięga do pieśni Wielkopolski Południowej
(Biskupizna i inne regiony) i pogranicza z Kujawami (Pałuki), a także pieśni naszych wschodnich sąsiadów. Swój warsztat doskonaliła u nauczycieli z Białorusi, Bułgarii i Polski. Od kilku lat współtworzy grupę śpiewaczą Droryje. Zajmuje się też muzykę bałkańską i kabaretową w duecie Ludożercy z innej wsi wraz z Tomkiem Grdeniem (akordeon, cytra, śpiew). Komponuje muzykę do przedstawień teatru lalek oraz do filmów niemych (Kwartet Bedebede&Purandare). Jej największą pasją jest lira korbowa. Studia na poznańskiej Akademii Muzycznej (teoria muzyki) ukończyła w 2011 roku. Praca licencjacka dotyczyła transkrypcji utworów Vivaldiego na ten instrument, natomiast praca magisterska odnosiła się do muzyki współczesnej. Kilkukrotnie brała udział w wykonaniach muzyki granej na żywo do animacji (m.in. Animatic, Poznańska Wiosna Muzyczna 2010; Ale Kino! 2011 film 11 Diabłów, 2012 Za borem za lasem). Wykonuje na lirze muzykę najnowszą (kompozycje z lirą korbową lub śpiewem białym), tradycyjną (francuską, polską) i barokową. Występowała na festiwalach muzyki folkowej i klasycznej (Nowa Tradycja, Kody, Rozstaje, Ethno Port, Poznańska Wiosna Muzyczna, TrillMe i inne). Prowadzi też stronę internetową poświęconą lirze korbowej: www.lirakorbowa.pl. Podczas 42 edycji Festiwalu Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna" wykonywała (śpiew tradycyjny) wraz z orkiestrą "Amadeus" utwór Barbary Kaszuby pt. "Głosy gór". Ten sam utwór wykonała także z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Współpracuje z kompozytorką Lidią Zielińską, wykonała dwukrotnie "Zagubione Ogniwo" (Premiera - Festiwal Kody 2014 r. oraz podczas Poznańskiej Wiosny Muzycznej 2015 r.).

 

Zbliża się projekt, na który wszyscy miłośnicy kultury i sztuki czekają cały rok. Tegoroczna edycja projektu Off Opera ANSAMBL | WIELOGŁOS | WSPÓLNOTA |WIELKOPOLSKA oraz Projekt Off Opera 2018 − program edukacyjny, to blisko 70 wydarzeń kulturalnych, artystycznych i edukacyjnych, inspirujące warsztaty, wykłady, koncerty i spektakle! Organizatorzy projektu Off Opera − Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury z Poznania − od kilku lat aktywnie włączają się w działania na rzecz kultury, sztuki, edukacji i harmonijnej komunikacji społecznej. Odbywające się od 2014 roku projekty to unikatowe wydarzenia, gdzie radosna zabawa przeplata się z wysokim poziomem artystycznym. To doskonała okazja, by poznać historię Wielkopolski, a także współczesne małe ojczyzny. Na przestrzeni lipca i października 2018 r. na terenie Wielkopolski, już po raz czwarty odbędzie się Off Opera – jedyne takie wydarzenie w Polsce! Projekt Off Opera wskrzesza ideę publicznego teatru operowego, dostępnego dla każdego odbiorcy, realizowanego przez profesjonalnych artystów. Tegoroczna edycja zogniskowana jest wokół głównego tematu, jakim jest: ANSAMBL | WIELOGŁOS | WSPÓLNOTA | WIELKOPOLSKA. Temat projektu odwołuje się do formy wypowiedzi muzyczno-teatralnej jaką jest ansambl − harmonijne połączenie wielu głosów (rozumianych tutaj jako dźwięk, ale także jako zabranie głosu w dyskusji na tematy istotne dla społeczności i wspólnoty). Ansambl jako forma muzyczna silnie obecna w dziele operowym wykorzystuje możliwość przemawiania wielu bohaterów w tym samym czasie. Natomiast metafora ansamblu staje się użyteczna do próby stworzenia czasoprzestrzeni dialogu i twórczej wymiany myśli pomiędzy artystami i publicznością. Uczestnicy projektu postarają się odpowiedzieć na kilka pytań: Czym jest
wspólnota − narodowa i lokalna? Jak teatr operowy reaguje na procesy reorganizacji wspólnoty? Czym jest społeczność lokalna w dziele operowym? Czy taniec w dziełach polskich wieszczów narodowych ma charakterwspólnototwórczy? Projekt obejmie swym zasięgiem miejscowości oddalone od społeczno-kulturalnego centrum województwa wielkopolskiego − realizowany będzie m.in. w: Gnieźnie, Gołuchowie, Pleszewie, Tarnowie Podgórnym i Pobiedziskach. Czyj taniec? Tegoroczna edycja Off Opery składa się z trzech projektów: „Czyj taniec?”, „Pogłosy”
oraz „Śpiewy historyczne”. Pierwszy z nich rozpocznie się już 25 lipca cyklem warsztatów taneczno-muzycznych dedykowanych wychowankom Domu Dziecka w Pleszewie, które odbędą się w Gołuchowskim Ośrodku Turystyki i Sportu. Warsztaty w Gołuchowie (25-28 lipca) zostaną uświetnione koncertem Malwiny Paszek (27 lipca) – poznańskiej muzyczki i śpiewaczki, zajmującej się muzyką tradycyjną od wielu lat. Podczas koncertu zabrzmi lira korbowa w repertuarze tradycyjnym. Pojawią się pieśni z różnych regionów Polski. Lirniczka, Malwina Paszek zagra pieśni z bliskich jej regionów. Taniec to forma, która spaja wspólnotę. Tańczymy samotnie, w parze, w grupie, ale to co wyrażamy ruchem jest najważniejsze. Taniec towarzyszy nam przy różnych okolicznościach − wesela, imieniny, zakończenie szkoły, ale również jest bardzo ważnym elementem naszej polskiej kultury. Adam Mickiewicz w Panu Tadeuszu ostatnią księgę „Kochajmy się” kończy Polonezem, Wesele Stanisława Wyspiańskiego zakończone jest „Chocholim tańcem”, Stanisław Moniuszko buduje finał Halki na narodowym mazurze. Taniec jest ważnym elementem naszego myślenia o wspólnocie i kulturze. Mamy wiele różnych form ruchu, od technik współczesnych po tradycyjne, ale pytanie pozostaje niezmienne: czyj taniec? Odpowiedzi na to pytanie szukać będą w trakcie warsztatów dzieci z Domu Dziecka w Pleszewie (25-28 lipca) oraz grupa seniorów z Tarnowa Podgórnego (16-18 sierpnia). Podczas kilku spotkań z instruktorami tańca warsztatowicze oraz warsztatowiczki poszerzą wachlarz swoich ruchów, o takie które można odnaleźć w technice Hip-hop czy Swing. Ostatnie spotkanie będzie dotyczyło tańców charakterystycznych dla regionu
Wielkopolski. Każde spotkanie taneczne zakończy się warsztatem filmowym. Warsztaty to także panele dyskusyjne o tańcu. Wypowiedzi zostaną zebrane w formie publikacji, która będzie odpowiedzią na postawione przez nas na początku pytanie.
Pogłosy
W kultowej PRL-owskiej komedii Dziewczyny do wzięcia trzy panny z prowincji wyruszają pociągiem do Warszawy, aby spotkać się z tamtejszymi kawalerami. Krótki wyjazd do stolicy stwarza im okazję do wyrwania się z towarzyszącej ich codzienności monotonii i poznania nowych osób. Spotkania te okazują się tyleż fascynujące, co kłopotliwe, zabawne, co niepokojące. W projekcie Pogłosy film Janusza Kondratiuka z 1972 roku jest punktem wyjścia dla organizacji warsztatów, w których udział wezmą mieszkające w Gnieźnie i reprezentujące kilka pokoleń kobiety. Ich historie, dotyczące pierwszych zauroczeń, nastoletnich wyjazdów i niezapomnianych spotkań, posłużą jako materiał do pokazu, wieńczącego dwutygodniowe przygotowania. Ich wielogłos na temat miłości stanie się podstawą do stworzenia większej formy scenicznej. W trakcie wydarzenia finałowego, otwartego dla mieszkańców Poznania, monologi kobiet zostaną zilustrowane muzyką, tworzoną na żywo przez Jacka Szymkiewicza vel. „Budynia”.

Śpiewy historyczne
Cykl działań warsztatowych poświęconych utworom wokalnym do słów Juliana Ursyna Niemcewicza powstałych na przełomie XVIII i XIX wieku. Pieśni konstruują muzyczno- literacką narrację dotyczącą kształtowania się wspólnoty narodowej Polski. Podczas warsztatów uczestnicy przyjrzą się strukturze oraz tematyce cyklu pieśni Niemcewicza, a następnie skonstruują własną muzyczno-teatralną narrację dotyczącą historii wspólnoty wielkopolskiej, inspirowaną cyklem pieśni do słów Niemcewicza. Efektem warsztatów będą słowa pieśni oraz scen dramatycznych, które zostaną następnie umuzycznione poprzez wypracowaną na warsztatach ścieżkę dźwiękową, której materiał pochodzić będzie z nagrań przestrzeni miejskiej. Grupa uczestników podczas warsztatów antropologiczno-muzycznych prowadzić będzie badania terenowe za pośrednictwem dyktafonów oraz telefonów komórkowych − ich celem będzie zebranie nagrań własnej miejscowości, małej ojczyzny. Zebrany materiał posłuży kompozytorowi do stworzenia kompozycji elektroakustycznej, która stanie się podkładem muzycznym podczas pokazu pracy warsztatowej. Biorąc na warsztat pieśni oraz arie z polskich oper, a także utwory powstałe podczas warsztatów "Śpiewy historyczne" współtwórcy wydarzenia postawią widzom-współtwórcom pytania o potencjalną możliwość współczesnej tożsamości zbiorowej oraz lokalnej, regionalnej wspólnoty. Widowisko zostanie zrealizowane w przestrzeni miejskiej w Pobiedziskach oraz w Poznaniu. Wszystkie wydarzenia wchodzące w skład projektu są bezpłatne. Reaktywujemy w ten sposób ideę obywatelskiego, społecznego teatru operowego, która przyświecała twórcom wielkopolskich scen operowych od końca XVIII wieku. Wyprowadzając teatr muzyczny oraz szeroko pojmowaną edukację kulturalną w przestrzeń mniejszych ośrodków kulturalnych staramy się wykazać, że stereotypowo rozumiane: muzyka poważna oraz "sztuka wysoka" nie muszą kojarzyć się z elitarnym gronem odbiorców. Opera jest dla nas nie tyle miejscem, ile sposobem postrzegania rzeczywistości i opowiadania o niej. Dlatego chcemy by wszyscy mieszkańcy Wielkopolski mieli do niej dostęp! Więcej informacji na temat zrealizowanych przez SMAK projektów we współpracy z wielkopolskimi instytucjami kultury, domami dziecka, szkołami, teatrami znajduje się na stronie internetowej, fanpage'u oraz kanale na youtube.com:
http://offopera.pl/#/offprojects/
https://www.youtube.com/channel/UC611SHSOLqiz4Px9Q1UvLDA
https://www.facebook.com/offopera/


Powrót