Nasz Telemann (05-24.06)
2018-05-21 12:00

Festiwal w całości poświęcony twórczości Telemanna

Szczegółowy program festiwalu na stronie internetowej.

 

Nasz Telemann po raz drugi

Pretekstem do ubiegłorocznego lubusko-dolnośląsko-wielkopolskiego spotkania z muzyką Jerzego Filipa Telemanna była 250 rocznica jego śmierci. W tym roku nie możemy się już schować za żadną tego typu okolicznością i chyba wcale tego nie potrzebujemy. Pierwsza edycja projektu potwierdziła tylko nasze przekonanie, że warto o Telemannie, jego twórczości i jego świecie opowiadać, zwłaszcza tam, gdzie sam przebywał lub gdzie przy pewnym zbiegu okoliczności mógł łatwo się znaleźć. Dwa czerwcowe tygodnie pokazały nam też, jak barwne kulturowo są regiony Polski, które odwiedzaliśmy i jak intrygująco przenika się w nich historia i współczesność, jak wiele jest  jeszcze tematów do odkrycia i jak ważne jest opowiadanie o nich, także przy pomocy muzyki.

Telemann należy do najpopularniejszych kompozytorów epoki baroku, ale nawet dobrze zorientowani melomanii będą mieli duże trudności, by wymienić z pamięci taką liczbę jego dzieł, jaką od ręki wyliczą w przypadku Bacha, Händla czy Vivaldiego. Złożyło się na to wiele przyczyn. Być może Telemann nie był aż tak wybitnym twórcą jak choćby wymieniona trójka, ale w swych najlepszych dziełach na pewno im nie ustępował. Był kompozytorem eklektycznym, a jego styl zmieniał się na przestrzeni lat, co utrudniało jednoznaczną identyfikację i klasyfikację jego muzyki. W pewnych dziedzinach, jak suity orkiestrowe czy muzyka kameralna był wielkim mistrzem, w innych po prostu bardzo dobrym kompozytorem.

To co wyróżnia Telemanna w sposób wyjątkowy, to jego otwartość na różnorodne inspiracje, które dla wielu jego słynnych kolegów były albo mało interesujące albo po prostu niezauważalne. Telemann przyglądał się światu z ciekawością i entuzjazmem, a jego przygoda z muzyką polską i szerzej słowiańską to doskonały tego przykład.

Zdecydowaliśmy się poświęcić Telemannowi duży cykl koncertowy także w tym celu, by podkreślić znaczenie otwartości, ciekawości i entuzjazmu w poznawaniu i rozumieniu świata. Telemann był zafascynowany muzyką polską, ale nie tylko dlatego warto jest wykonywać w naszym kraju jego muzykę. Może jeszcze bardziej niż tym oczywistym i spektakularnym związkom powinniśmy podziwiać charakteryzujący się brakiem jakichkolwiek uprzedzeń stosunek do kultur, które odkrywał i których elementy przyswajał. To jest właśnie Telemann, o którym chcielibyśmy powiedzieć, że jest też trochę nasz.

W tym roku naszą opowieść zaprezentujemy w wielu miejscach, a w niektórych z nich projekt przerodzi się w małe, ale intensywne festiwale. Odwiedzimy m.in. Żagań, Nową Sól, Głogów, Zbąszyń, Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Słupcę oraz na koniec Dzierżoniów, który za naszą sprawą na kilka dni „nastroi się na barok”.

W drogę wyruszamy w podobnym składzie, jak przed rokiem, ale pojawią się wśród nas także nowe twarze, m.in. fińska skrzypaczka Aira Maria Lehtipuu, szwajcarska flecistka Corina Marti, włoski gambista Teodoro Baù , a także grający na koźle wielkopolskim Adam Kaiser.

WYKONAWCY

Robin Pharo - Rozpoczął naukę gry na violi da gamba w wieku 5 lat. Uczestniczył w kursach prowadzonych przezPaolo Pandolfo i Marianne Muller. We wrześniu 2009 rozpoczął studia wparyskimkonserwatorium, gdzie uczył się pod okiem Christophe’a Coin. Jeszcze w czasie studiów zaznaczył swoją obecność na francuskiej scenie barokowej pojawiając się w składach wielu znanych zespołów. Jest członkiem założycielem kwartetu Nevermind oraz stałym współpracownikiem  consortu viol da gamba l’Achéron.  Oprócz tego regularnie współpracuje z kilkoma zespołami kameralnymi. Coraz więcej czasu poświęca również komponowaniu, włączając swoje utwory do programów swoich recitali solowych. W ubiegłym roku ukazała się jego pierwsza płyta solowa.


Michał Gondko - Warszawianin od wielu lat mieszkający w Szwajcarii i z pewnością najbardziej znany polski muzyk zajmujący się muzyką średniowieczną i renesansową. Początkowo studiował grę na gitarze klasycznej, ale po wyjeździe z Polski poświęcił się wyłącznie grze na instrumentach dawnych. Studiował pod kierunkiem Hopkinsona Smitha. Jest współtwórcą i współliderem zespołu La Morra, z którym koncertuje i nagrywa płyty cieszące się olbrzymim uznaniem publiczności, ale także środowiska muzykologicznego. Współpracuje z wieloma artystami (Emma Kirkby, Jordi Savall, Ensemble Saraband) i coraz częściej występuje z recitalami. Jego ostatnia płyta poświęcona była polonikom w europejskiej renesansowej muzyce lutniowej.


Aira Maria Lehtipuu - Fińska skrzypaczka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki barokowej, ale także muzyki tradycyjnej, przede wszystkim skandynawskiej. Studiowała w Finlandii, na Węgrzech i w Holandii. Od ponad dziesięciu lat jej nazwisko pojawia się regularnie w składach: Capriccio Stravagante, L’Arpeggiata, Helsinki Baroque Orchestra, Holland Baroque Society, Al Ayre Espanol. W roku 2010 została laureatką konkursu Premio Bonporti. Aira Maria regularnie współpracuje z orkiestrą Kore.


Corina Marti - Jest jedną z barwniejszych postaci bazylejskiego środowiska muzyki dawnej, gdzie studiowała grę na klawesynie i flecie prostym. W czasie studiów w Bazylei jej specjalnością stała się muzyka późnośredniowieczna i renesansowa, którą poznawała pod kierunkiem Pierre’a Hamon i Kathrin Bopp. Dzisiaj sama jest profesorem w Schola Cantorum Basiliensis, a jednocześnie koncertuje i nagrywa, przede wszystkim z zespołem La Morra, którego jest współzałożycielką i współliderem, ale także jako solistka i członek duetów, które tworzy m.in. z Michałem Gondko, Eneą Sorinim i Rogerem Helou.  Regularnie wykonuje i nagrywa także muzykę barokową.


Kore - Projekt orkiestrowy zainicjowany przez Fundację Muzyki Dawnej „Canor” oraz klawesynistkę Joannę Boślak-Górniok. W zespole spotykają się muzycy z kilku krajów ze znaczącym udziałem muzyków polskich. Kore jest miejscem współpracy wykonawców wywodzących się z różnych tradycji wykonawczych i różnych pokoleń. Dla muzyków starszych jest okazją do przedstawienia ich własnej wizji muzyki barokowej. Dla młodszych to szansa na zdobywanie doświadczenia i wypracowywania własnej estetyki. Kore zrealizowała kilka projektów we współpracy z Filharmonią Narodową oraz spełniała rolę orkiestry festiwalowej na festiwalach „Muzyka w Raju” oraz „Poznań Baroque”. W roku 2017 orkiestra uruchomiła projekt skierowany do młodych polskich muzyków pod nazwą Green Kore.


Joanna Boślak-Górniok - Jest jedną z najbardziej doświadczonych polskich klawesynistek. Studiowała w Katowicach i w Strasburgu. Od trzech lat pracuje nad rozwojem projektu orkiestrowego Kore, do współpracy w którym zaprosiła grupę zagranicznych i polskich muzyków, przede wszystkim młodszego pokolenia. Joanna wykłada na Uniwersytecie Śląskim i niedawno obroniła doktorat poświęconym zagadnieniom wykonawczym muzyki Johanna Jakoba Frobergera.


Adam Kaiser - Pochodzi z samego serca polskiego dudziarstwa, z sąsiadującej ze Zbąszyniem Przyprostyni. Jest absolwentem zbąszyńskiej szkoły muzycznej, gdzie uczył się grać na koźle weselnym oraz ślubnym. Miał okazję grać z wielkimi mistrzami sztuki gry na koźle, między innymi z Leonardem Śliwą, Henrykiem Skotarczykiem i Bernardem Kasprem. Jest laureatem wielu nagród na licznych konkursach, m.in: Sabałowe Bajania w Bukowinie Tatrzańskiej, Festiwal Śpiewaków i Kapel Ludowych w Kazimierzu Dolnym, Stara Tradycja w Warszawie, Biesiada Koźlarska w Zbąszyniu, Nowa Tradycja oraz Mikołajki Folkowe. Występuje w Polsce i zagranicą i jest niestrudzonym popularyzatorem zbąszyńskich tradycji muzycznych.


Teodoro Baù - W rodzinnych Włoszech studiował grę na violi da gamba u Claudi Pasetto i Alberto Rasiego, a grę na lutni u Massimo Lonardiego. Następnie wyjechał do Bazylei, gdzie kontynuuje naukę w klasach Paolo Pandolfo (gamba) i Petera Croton (teorba). Jest laureatem prestiżowego konkursu Bach-Abel Wettbewerb w Köthen oraz finalistą konkursów w Magdeburgu i Bruges, a także wielu konkursów, w których uczestniczył jako członek nagradzanych zespołów instrumentalnych. Pomimo młodego wieku brał udział w wielu nagraniach płytowych i pojawiał się m.in. w zespołach Cecilii Bartolii, Diego Fasolisa, Leonarda Garcii Alarcona i Amandine Beyer. Od kilku lat gra także na violone oraz na średniowiecznej fideli. Kilkukrotnie uczestniczył w festiwalu „Muzyka w Raju”, a także w jednej z pierwszej edycji cyklu „Przedsionek Raju”.

Szczegółowy program festiwalu na stronie internetowej.


Powrót