Drugi etap: w poszukiwaniu osobistego wyrazu
2016-10-14 00:47

Czwartek był pierwszym dniem drugiego etapu przesłuchań . Do soboty swój program zaprezentuje 26 uczestników, którzy, zdaniem jury, najlepiej wypadli w pierwszym etapie. Wśród nich jest aż sześcioro Polaków

Po bardzo ciężkim, bardzo wymagającym technicznie pierwszym etapie, przychodzi czas na sprawdzian nieco innego rodzaju – sprawdzian opanowania. Opanowania, ogarnięcia złożonej architektury dużej formy wieloczęściowej, jaką jest sonata, a także – opanowania samego siebie, rozsądnej oceny swoich mocnych i słabych stron i doboru repertuaru w taki sposób, żeby pokazać się od najlepszej strony.

Wymogi programowe drugiego etapu mówią o jednym utworze F. Kreislera na skrzypce i fortepian (do 4 minut), jednym utworze dowolnym (na liście utworów do wyboru  znajdują się bardzo popularne miniatury, jak np. Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego czy Medytacja na temat z opery Thaïs Jules’a Masseneta), a także sonacie na skrzypce i fortepian (lista sonat obejmuje dzieła od Schuberta do Bartoka). Dokładniejsze informacje znaleźć można w regulaminie.

Tak szeroki wachlarz możliwych kompozycji umożliwia również sięgnięcie po swoje prywatnie ulubione utwory. Wielu uczestników w rozmowach zapewnia, że są bardzo zżyci z całym swoim repertuarem, ale jednocześnie wspominają o utworach szczególnie ukochanych, jeszcze z czasów dzieciństwa.

Dla słuchaczy drugi etap nabiera zupełnie innej wymowy również z tego powodu, że rozpoznajemy już skrzypków – nie tylko jako „wykonawców” literatury, ale artystów, którzy próbkę swojej osobowości muzycznej i stylu dali nam przed paroma dniami.

Czwartek był dniem, w którym mogliśmy usłyszeć  wspaniałe występy trzech Polek: Anny Maleszy, Mai Syrnickiej i Amelii Maszońskiej.

 Foto: RR studio (na zdjęciu Maja Syrnicka)


Powrót